1
Spijkenisse Medisch Centrum
De reanimatie
van een ziekenhuis
Het Ruwaard van Putten Ziekenhuis werd in 2013 failliet verklaard en overgenomen door drie andere ziekenhuizen in de regio. Het ziekenhuis ging verder onder de naam Spijkenisse Medisch Centrum. Om het vertrouwen terug te winnen, moest in de communicatie worden afgerekend met de negatieve associaties uit het verleden. Ontwerp77 verleende eerste hulp.

De behandeling die wij voorschreven was een eigentijds, nieuw logo en een complete nieuwe huisstijl. Het ziekenhuispersoneel verleende assistentie: een ontwerpwedstrijd onder de medewerkers leverde een aantal bruikbare beeldmerken op. Tijdens een bijeenkomst werd een van die ontwerpen uitgekozen. Dat ontwerp hebben wij verder ontwikkeld in vorm, kleur en stijl.

Kernwaarden
Het resultaat is een heldere, moderne huisstijl die de kernwaarden van het ziekenhuis weerspiegelt: hoogwaardige zorg, dicht bij huis. Die waarden hebben we ook vertaald naar een pay-off: omringd door goede zorg.

Totale makeover
De nieuwe stijl is toegepast op alle middelen van het ziekenhuis. Van de advertenties, de folders en het patiëntendossier tot en met de kamers, de balies en gevelbelettering. Zo ontstond er eenheid in de communicatie en een gezonde, eigentijdse uitstraling. Spijkenisse Medisch Centrum was klaar voor een frisse nieuwe start.

“Het faillissement van het ziekenhuis riep een hoop vragen en onrust op. We moesten direct naar buiten treden om de mensen gerust te stellen en konden niet wachten met onze communicatie tot de nieuwe huisstijl klaar was. Ontwerp77 is gestart met een simpele, cleane basis en heeft de huisstijl er gaandeweg als het ware overheen gelegd. Het heeft een verzameling middelen opgeleverd die verrassend goed bij elkaar passen, alsof het allemaal van tevoren bedacht is.”

Inge Weel, communicatieadviseur

ontwerp77©2016info@ontwerp77.nl0343 55 13 10aanmelden nieuwsbrief